Friday, March 11, 2011

Tenom, Jom Jumpa Pahlawan Antanom..

Assalamualaikum dan hai semua,apa khabar hari ini..saya harap para pembaca semua sihat-sihat belaka yer..amin..kali ini saya akan menceritakan salah satu daerah di sabah ni..kalo nak tahu sila ikuti cerita saya.hehehe..ok lah kawan-kawan, saya nak ceritakan tentang pengalaman saya kat tenom ni..saya menjejakkan kaki kat tenom ni semenjak di bangku sekolah lagi..so dah puaslah pegi tenom ni.hehehe..tapi kalau ada rezeki nak pegi lagi tau...

     Time sekolah,saya pegi dengan kawan-kawan dan guru saya..so bestlah ada rombongan kan..taulah student time tu mesti happy kalo dapat jalan..hahaha..macam saya jak tu..memang pun sayalah orangnya.haha..oklah serius lah ni...hehe..kat tenom ni ada satu daya tarikan pelancong iaitu Lagud Seberang ataupun Taman Pertanian..kat sini memang luaslah kawasannya..saya nak syorkan pengunjung supaya menaiki basikal semasa berada di taman pertanian ni.kalo tidak,rasalah sakit kaki berjalan.hahaha..yang bestt tu kalo pengunjung datang pada  musim buah2 han.wow!!! memang banyak buah2 han kat sini..boleh ambil lagi tu..itu dululah tapi sekarang tidak tahu pula..hahaha..jangan main ambil jak nanti kena warning..hehe..kalau nak bagitau dengan penjaga kat sana yer..

Ramai pelancong-pelancong yang datang kat Taman Pertanian ni..memang bestlah kat sini.so siapa-siapa yang belum lagi menjejakkan kaki kat tenom tu cepat-cepat lah pegi.sekarang lagi cantik tu.
selain lagud seberang,kat tenom ni ada tempat pemprosesan kopi..namanya kopi Tenom..memang sedap tau... Kalau ramai-ramai mengunjungi kilang kopi tenom, akan dapat diskaun lagi... Mereka akan bagi test minum kopi lagi.hehehe...memang sedap.mmmmm

Kalau nak bercamping, boleh mengunjungi Taman Rekreasi Batu 13 berdekatan pekan Tenom. Jangan hairan kenapa saya tahu tempat ni.hehehe.. Sebab saya pernah mengadakan program Friendship Day Camp semasa masih belajar di taman tersebut. Kawasannya terletak kurang 1 kilometer dari jalan utama. Pemandangan disana dipenuhi dengan pelbagi tumbuhanan hijau yang mampu membuatkan para pengunjung berasa tenang. Sekiranya berkeinginan untuk mandi sungai, sila-silakan lah yer...

Rumah Kebudayaan Murut juga diwujudkan di daerah Tenom. Besar Rumah Kebudayaan Murut ni. Bagi sesiapa yang ingin mengetahui sejarah dan melihat sendiri rumah tradisional kaum murut, bolehlah mengunjungi tempat ni yer. Ok byeee....





No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...