Friday, March 4, 2011

Kudat, angin sepoi-sepoi.


Perjalanan dari Kota Kinabalu ke Kudat mengambil masa lebih kurang 3 jam (190km) kalau tak singgah-singgah dan tak banyak lori bawa buah kelapa sawit lalu lalang.=)
Kalau ke Kudat, tak banyak hotel yang boleh kita pilih. Tapi saya recommend menginap di Hotel Ria atau Kudat Golf & Marina Resort.

Angin Simpang Mengayau yang best
hehe
Mesti ingat kalau tinggal kat Resort ni harga mahal kan.. Sebenarnya tak mahal k. Range harga dalam Rm130 ke atas. bole check kat website dia. Resort ni berada dalam bandar Kudat. Memang best tinggal kat Resort ni sebab 5 bintang kan. hehehe.. Fasiliti pun banyak. Ada swimming pool (tak payah berenang kat laut), gym, sauna dan paling jadi tumpuan pengunjung MAIN GOLF.. Pelancong Korea selalu datang sini main golf sampaikan hotel sediakan kedai menjual makanan korea supaya dorang tak rindu makanan Korea.hehehe.

Simbolik Simpang Mengayau
Di Kudat ni, tempat yang WAJIB kita pergi adalah Simpang Mengayau. Tempat nilah adalah hujung negeri Sabah. Kalau tengok kat map Sabah, Simpang Mengayau adalah hujung "telinga" Sabah.( Berkias plak. heheh) Tengok sendirilah kat map yer... Perjalanan dari Resort ke Simpang Mengayau lebih kurang 30 km.

Dulu jalan pergi ke Simpang Mengayau memang agak problem sikit sebab jalan belum diturap lagi. Kalau bawa kereta yang lower and 2 cm lagi nak sentuh jalan tu baik tak yah pegi.. Tetapi, sekarang jalan dah diturap dan tidak ada masalah untuk ke sana. Disyorkan anda membawa topi atau apa-apa yang sepatutnya sebab angin memang kuat kat sana.( Tak cantik ambil gambar rambut terbang mengurai macam hantu..hehehe).


Map Simpang Mengayau
Ok. Kalau ada masa lebih, boleh la melawat Pulau Banggi. Perjalanan boleh menaiki bot dalam lebih kurang 1 jam lebih baru sampai. Tak dapat komen banyak pasal Pulau Banggi sebab tak sempat nak ke sana.. Next time ler kot.

Orait..
Kuatnya angin.hehehe
View laut dari simpang Mengayau
Chatting Live dari Kudat Golf & Marina Resort Kudat. hehehe

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...