Saturday, July 2, 2011

Layan Siri Swamp People

Semenjak dah abis demam Maharaja Lawak ni, saya beralih pulak kepada channel lain. Terkini, program yang saya minati adalah siri program "Swamp People" di channel History Astro 555. Memang menarik program ni sebab ianya merupakan rancangan yang unik.

Ianya mengisahkan bagaimana suku kaum Cajuns yang masih tinggal di berhampiran kawasan paya Lousiana Amerika syarikat mencari pendapatan rezeki dengan memburu aligator. Hoho berani tu. (Ni program sebenar k bukan lakonan semata-mata). Biasanya kalau kita lihat kat mana-mana program lain pasal memburu buaya atau aligator ni, mesti dipaparkan suku kaum asli (yang pakai cawat dan tak pakai baju) pergi memburu. Agak terpegun jugak saya, sebab sebenarnya suku kaum Cajun ni moden orangnya. Dorang ni tinggal kat rumah yang cantik dan agak mewah. Yelah biasanya kita mesti terfikir kalau memburu aligator ni mesti orang asli dan tinggal kat pondok yang diperbuat daripada daun nipah/buluh. 

Aligator tengah senyum. hehehe
Jadi, bila program ni ditayangkan, mesti saya akan terpegun melihat bagaimana dorang memburu aligator ni. Langsung tiada perasaan takut. Boleh ketawa terbahak-bahak lagi dorang masa memburu buaya ni. Hebat. Kalau kat Malaysia ni, tak pernah lagi saya dengar orang buru aligator sebagai punca pendapatan rezeki. Mungkin kita ni memang dah dibiasakan untuk takut dengan aligator dan setiap kali jak sebut aligator mesti dalam fikiran kita terbayangkan aligator ni makan manusia. Macam kes buaya makan budak kat Miri tu. Siap ada CD lagi dijual macamana mayat budak tu dikeluarkan dari perut buaya.

Selain Swamp People, ada juga siri program lain yang unik kat channel History ni macam "American Pickers" yang punca pendapatan dorang hasil kutip sampah. Hahaha. Tu lagi pelik. Kutip sampah pun boleh buat duit. Kalau ada sesape yang melanggan saluran Discovery Channel kat Astro, bolehla layan program yang disiarkan yer.

Hasil tangkapan aligator. Wargh...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...